opona samochodowa

Jak sprawdzić czy opony nadają się jeszcze do jazdy?

Pogorszenie przyczepności do podłoża czy dłuższa droga hamowania to tylko niektóre skutki zużytych opon, które oprócz tego, że wpływają na komfort prowadzenia pojazdu, mogą być również przyczyną wielu niebezpiecznych zdarzeń. Chcąc zadbać o swoje bezpieczeństwo, należy regularnie kontrolować stan opon samochodowych. Można to robić samodzielnie, wykonując prosty test lub też korzystając z usług warsztatu samochodowego, który w razie uszkodzeń podejmie się naprawy lub wymiany ogumienia. Co świadczy o tym, że opony kwalifikują się do wymiany i jak sprawdzić ich stan? O tym piszemy w dalszej części artykułu.

W jaki sposób można ocenić, czy opony wymagają wymiany?

Regularna kontrola stanu opon to przede wszystkim sprawdzenie, czy na ogumieniu nie pojawiły się pęknięcia i wybrzuszenia. Takie uszkodzenia zwykle są łatwe do zidentyfikowania i widoczne gołym okiem. Większej uwagi wymaga jednak ocena stanu bieżnika. Jego niewłaściwa głębokość jest podstawą do skorzystania z usług wulkanizacyjnych np. w naszym warsztacie Motor City, który kompleksowo zajmie się wymianą opon w Warszawie Białołęce. Należy pamiętać, że wraz ze ścieraniem ogumienia, opony tracą przyczepność. Szacuje się, że opony zimowe wymagają wymiany, jeśli głębokość bieżnika przekracza 4 mm, z kolei opony letnie 3 mm. Jak to ocenić? Zwykle można to sprawdzić za pomocą wskaźnika zużycia bieżnika lub sygnatury TWI.

Wskaźnik zużycia bieżnika to zgrubienia w rowkach na środku bieżnika, z kolei sygnatura TWI to napis, który umieszcza się na boku opony. Tego rodzaju oznaczenia opon wskazują graniczne punkty, w których głębokość bieżnika przekracza dopuszczalne normy. Oprócz tych symboli głębokość bieżnika można także zmierzyć np. za pomocą suwmiarki lub zapałki. Aby to zrobić, wystarczy umieścić zapałkę w rowku bieżnika i zaznaczyć na niej głębokość jego zużycia. Następnie przy użyciu linijki można ocenić, czy głębokość bieżnika przekracza normy. Podstawą do wymiany opon jest także ich wiek, który można sprawdzić, odczytując te informacje ze wskaźnika DOT. Przyjmuje się, że do użytku nie nadają się już opony, których używa się dłużej niż 6 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *