Czujnik ciśnienia w oponach

Jak działają czujniki ciśnienia w oponach?

Prawidłowe ciśnienie w oponach jest bardzo istotne. Od niego zależy zużycie paliwa, komfort jazdy oraz skuteczność układu hamulcowego. Niestety, wciąż wielu kierowców bagatelizuje ten problem i unika regularnych kontroli poziomu ciśnienia. Takie zaniedbanie przyczynia się nie tylko do szybszej eksploatacji ogumienia, ale także stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia posiadaczy aut. Rozwiązaniem dla leniwych lub zapominalskich jest instalacja czujników monitorujących poziom ciśnienia w oponach. Co więcej, wiele samochodów produkowanych po roku 2010 jest już fabrycznie wyposażanych w ten system.

Jakie są rodzaje czujników ciśnienia w oponach?

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje systemu kontroli ciśnienia w oponach wykorzystujące pomiar bezpośredni lub pośredni. Pierwszy z nich składa się z nadajnika radiowego i niewielkiego czujnika ciśnienia zamontowanego we wnętrzu opony. Na tak zwane czujniki TPMS (Tire Pressure Monitoring System) nieustannie oddziałuje ciśnienie powietrza. W związki z tym każde wahania są od razu wychwytywane, a komunikat o zmianie wartości natychmiastowo pojawia się na ekranie monitora w pojeździe lub na desce rozdzielczej. Dzięki temu kierowca może stale kontrolować stan ciśnienia, bez obaw o to, że przeoczy jego spadek.

Czujniki pośrednie z kolei wykorzystywane są do kontrolowania głównie nagłych spadków ciśnienia w oponach. Pomiary wykonywane są za pomocą innych czujników oraz ich złożonej interpretacji.  W tym celu często wykorzystuje się czujniki ABS, które obliczają ilość obrotów koła w jednostce czasu. W momencie, gdy dane wskazują mniejszą częstotliwość niż ta wcześniej sprecyzowana, można wnioskować, iż oznacza to spadek ciśnienia. Niestety, system ten jest skuteczny jedynie przy dużych wahaniach wartości. Nie sprawdza się natomiast w przypadku mniejszych, ale tak samo ważnych zmianach. Co więcej, wymaga zapisania ustawień pomiarów prawidłowo napompowanych opon, które będą stanowić wzór w przypadku odchyleń od normy.

Który system kontroli ciśnienia w oponach jest lepszy?

Czujniki ciśnienia działające w sposób bezpośredni zapewniają ciągłą kontrolę wartości. Kierowcy, korzystając z tego systemu, mogą bez przerwy monitorować poziom ciśnienia, co przekłada się na szybsze działanie w przypadku nieszczelności. Czujniki pośrednie nie dają  takiej możliwości. Dzięki nim można rozpoznać jedynie duży spadek ciśnienia, który zazwyczaj jest już widoczny gołym okiem. Co więcej, poza skutecznością, różnice wynikają także z kosztów. Bezpośrednie metody kontroli są droższe od pośrednich. Niemniej jednak cena jest gwarancją skuteczności.

Korzystając z czujników ciśnienia, nie należy zapominać również o regularnych kontrolach w warsztatach. Każdy, nawet zazwyczaj niezawodny sprzęt może zawodzić lub podawać zawyżone wartości. Przed podjęciem konkretnych działań ważne jest uzyskanie pewności, czy rzeczywiście problemem jest nieszczelność opon. Zwłaszcza w wyniku awarii warto udać się do specjalisty, który profesjonalnie przeprowadzi serwis opon, wymieniając zużyte na nowe lub naprawiając te, które można jeszcze uratować. Takie i wiele innych usług motoryzacyjnych realizuje m.in. Auto Serwis Motor City Warszawa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *